Eduskunta-logoViestinnän lainsäädäntöä uudistava niin sanottu tietoyhteiskuntakaari on ollut tällä viikolla eduskunnan käsittelyssä. Eduskunta hyväksyi tiistaina ensimmäisessä käsittelyssä muun muassa muutokset, jotka on tehty radiolainsäädäntöön. Merkittävin muutos alkuperäiseen lakialoitteeseen on lyhytaikaisilla luvilla lähettävien radioiden mahdollisuus myydä mainosaikaa myös jatkossa.

Tilapäinen radio tarvitsee myös tulevaisuudessa radioluvan, mutta asema voi toimia kaupallisena joko myymällä mainosaikaa tai hankkimalla sponsoreita. Tilapäiselle radioasemalle riittää pelkkä radiolupa, joten aseman ei tarvitse hakea ohjelmistolupaa. Tilapäisen radioluvan voi saada enintään kolmeksi kuukaudeksi. Lupajakson jälkeen uutta radiolupaa ei voida myöntää samalle tai osittainkaan päällekkäiselle peittoalueelle ilman, että lupajaksojen välillä on vähintään kahden kuukauden lähetystauko.

Uudella käytännöllä halutaan radioalan asiantuntijoiden esitysten perusteella erottaa selvemmin pitkäaikaisella ohjelmistoluvalla lähettävät ja lyhytaikaisiksi tarkoitetut radioasemat. Kaupallisuuden kieltäminen kokonaan kaatui eduskunnan perustuslakivaliokunnassa. Valiokunnan aiemmin jättämän lausunnon mukaan mainonnan kieltoa ei voida pitää perusteltuna, koska se rajoittaisi sananvapautta. Liikenne- ja viestintävaliokunta esittikin eduskunnalle, että kyseinen säännös poistetaan uudesta laista.

Radioalan edustajat ja asiantuntijat ovat suhtautuneet tilapäisradioiden kaupallisuuteen sekä kielteisesti että myönteisesti. Lyhytaikaisilla luvilla lähettävien radioiden on katsottu vaikeuttavan pitkäaikaisilla ohjelmistoluvilla lähettävien asemien mainosmyyntiä. Mainonnan sallimisesta ovat kannattaneet muun muassa Järviradio ja Mainostajien liitto. Toisaalta kaupallisen tilapäisluvalla lähettävän radion on katsottu madaltavan uusien yrittäjien pääsyä kokeilemaan asemiensa potentiaalia käytännössä.

Tietoyhteiskuntakaaren radiotoimintaa säätelevään lakiin on tulossa muutos myös radioiden mainosmäärissä. Mainonnan nykyinen kymmenen prosentin enimmäismäärä päivittäisestä lähetysajasta nousee kahteenkymmeneen prosenttiin.

Lakiuudistuksen pitäisi tulla voimaan ensi vuoden alussa. Asia etenee seuraavaksi eduskunnassa toiseen käsittelyyn.

Mediamonitori

 

Lisätietoa lakiuudistuksen etenemisestä eduskunnan sivuilla.

Kommentit

0 #1 Tommi Raulahti 09.10.2014 13:12
Aivan uskomatonta, että järki voitti... ilmeisesti virkamies näki ihan hetkellisesti järjen valon jossain pilkahtavan ja päätti sitten näin. Melkein liputuksen arvoinen suoritus.
+1 #2 quu 09.10.2014 14:42
Lainaus :
Mainonnan nykyinen kymmenen prosentin enimmäismäärä päivittäisestä lähetysajasta nousee kahteenkymmeneen prosenttiin


Tavallaan ymmärrettävää että mediakentän muuttuessa mainonnan ehtojakin lievennetään, mutta tietyillä kanavilla mainoksia tulee jo nyt älyttömästi etenkin parhaaseen kuunteluaikaan.

Kanavien omia mainoksia karsimaan sitten.
+1 #3 Virko Retsja 12.10.2014 12:23
Muutenkin liikaa mainoksia, ja nyt vielä nousee 20% prosenttiin. Odotan innolla NRJ:n mainostaukoja :)

Aiheen kommentointi on lukittu. Uusia kommentteja ei oteta vastaan.

Twitter