Vuorovaikutteisuuden lisääminen uuden vuoden tavoitteena

kirjoittanut

kategoriassa

Vuoden 2018 alusta alkaen Mediamonitori vähentää uutisointia lyhytaikaisesta radiotoiminnasta, mutta keskittää samalla tilapäisradioista tiedottamisen sosiaalisen median kanavilleen. Uutistoimintaa halutaan kehittää myös entistä vuorovaikutteisemmaksi, jolloin sivuston seuraajien ääni ja toiveet tulevat paremmin esille. Taajuuslistaa kehitetään pienimuotoisesti, jotta se palvelisi paremmin käyttäjänkuntaansa.

Mediamonitori täyttää loppiaisena yhdeksän vuotta, mutta vuosien kuluessa toimintatapamme on pysynyt melkolailla entisellään. Sosiaalisen median merkitys on koko ajan lisääntynyt, joten myös Mediamonitori on pyrkinyt hyödyntämään sitä erityisesti Twitterin ja Facebookin kautta. Jatkossa siirrämme uutisointiamme entistä enemmän someen erityisesti lyhytaikaisista radiokanavista kertoessamme. Tavoitteena on, että varsinaisille nettisivuillemme tulevat jatkossa uutisina vain erityisen merkittävät tai ainutkertaiset lyhytaikaisradiot. Tietoa lyhytaikaisista radioluvista on kuitenkin entiseen tapaan tarjolla pientä uudistumista saaneella erikoissivullamme Tietosivut-osiossa.

Uutiskommentointi palautettiin Mediamonitoriin marraskuussa, kun sen tarpeellisuudesta oli tullut palautetta. Kommentointi jouduttiin sulkemaan aiemmin viime vuonna väärinkäytösten takia. Kommenteissa esiinnyttiin toisten nimillä ja julkaisukelvottomien viestien määrä alkoi kasvaa. Marraskuun jälkeen kommenttiosioon on tullut viestejä kiitettävästi, ja vain ani harva viesti on ollut aiheeseen sopimaton. Joissakin tapauksissa kommenteissa on huomautettu artikkelissa tai uutisessa olleesta asiavirheestä, jolloin virhe on ollut helpommin korjattavissa. Muutenkin uutisteksteissä on siirrytty käytäntöön, jossa merkittävät muutokset tekstin sisällössä tai otsikoinnissa on mainittu jutun lopussa. Kannattaa siis katsoa juttujen alalaidasta, onko muutoksia tai päivityksiä tehty.

Palautekanavina sosiaalinen media toimii myös Mediamonitorissa tehokkaasti. Yksityisviesti Facebookissa tai Twitterissä voi olla jopa nopeampi kuin sähköpostin lähettäminen. Myös WhatsApp on käytössä viestittelyä varten. Muutamiin taajuuksia koskeviin tiedusteluihin onkin vastattu juuri mainitussa pikaviestipalvelussa, sillä henkilökohtainen vastaus on usein vastaanottajalle tärkeä. Sosiaalisen median kanavat toimivat myös väylinä ehdottaa Suomen radio- ja televisiotoimintaan liittyviä juttuaiheita. Pyrimme tänäkin vuonna pitäytymään Suomen rajojen sisällä, mutta joissakin poikkeustapauksissa voimme uutisoida myös ulkomailla tapahtuvasta radio- ja tv-toiminnasta.

Taajuuslista on yksi Mediamonitorin tärkeimmistä palveluista. Sen kehittämisestä on toimituksen kesken puhuttu, mutta toistaiseksi jatkamme nykyisellä julkaisujärjestelmällä. Uudistuksena listalle on tulossa lisäsarake, jossa kerrotaan, onko taajuudella kokoaikaista tai osa-aikaista alueellista ja paikallista radiotoimintaa. Nykyinen lista ei tätä kerro muuten kuin Ylen ja joidenkin kaupallisten radiokanavien osalta.

Radiouutiset Mediamonitorista -ohjelma jatkuu, mutta tavoitteena on tehdä ääniuutisiin enemmän muusta tarjonnastamme poikkeavaa uutissisältöä. Ääniuutisissa voidaan esimerkiksi kertoa lyhytaikaisesta radiotoiminnasta tai aiheista, jotka eivät ole tekstimuotoisina Mediamonitorissa. Uutiset tehdään kuukauden alussa ja niitä lähetetään Pispalan Radiossa ja Scandinavian Weekend Radiossa. Tästä syystä uutisissa saatetaan välillä keskittyä näiden asemien kuuluvuusaluetta koskeviin aiheisiin.

Nettiradiolistan suosio on ollut merkittävä, mutta pyrimme jatkossakin keskittymään vakituisesti radiotaajuuksilla toimiviin asemiin. Lyhytaikaisten asemien kuuntelulinkit on lisätty lyhytaikaisten radioiden listalle. Lisäksi netissä on paljon nettiradioihin keskittyviä sivustoja, joilta kuuntelulinkit löytyvät jopa Mediamonitoria kätevämmin. Aiemmin Mediamonitori valikoi nettiradio-osioon myös lyhytaikaisia tai pelkästään netissä toimivia asemia, mutta listan ylläpitäminen kävi nykyresursseilla liian työlääksi.

RDS-koodilistan päivittämisestä on puhuttu, mutta toistaiseksi ei ole löytynyt ylimääräistä aikaa koodien etsimiselle. Mediamonitorin avustajat ovat kuitenkin olleet huomattavan tärkeässä roolissa RDS-asioissa, kuten myös radiohavainnoissa eri puolilta Suomea.

Yhteistyömme Suomen DX-Liiton julkaisujen kanssa jatkuu vuonna 2018. Uutisia tehdään Radiomaailma-lehteen sekä SDXL.fi-sivulle. DX-Liiton sivuilla tai lehdessä julkaistavat uutiset saattavat sisältää eri painotuksia, eikä kaikkea Mediamonitorin sisältöä tarjota näissä julkaisuissa.

Marraskuussa 2017 julkaistu Stina Henrikssonin Vieraskynä-artikkeli osoittautui suosituksi, joten uusia vieraskirjoittajia kaivataan. Jos aihe liittyy kotimaan radio- tai televisiotoimintaa, kannattaa ottaa yhteys toimitukseemme. Myös muunlainen palaute sekä juttuehdotukset ja uutisvinkit ovat aina tervetulleita.

Mediamonitori