Työryhmä perehtyy mediamarkkinoihin

kirjoittanut

kategoriassa

LVM-logoLiikenne- ja viestintäministeriön työryhmä selvittää ja arvioi kotimaisten mediamarkkinoiden toimintaedellytyksiä, markkinoiden esteitä sekä kilpailuasetelmia. Työryhmän asetti liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner 3. elokuuta 2015. Myöhemmin syksyllä asetetaan erillinen parlamentaarinen työryhmä, joka tarkastelee Yleisradion julkisen palvelun tehtävää sekä rahoitusta. Uuden ryhmän toiminta alkaa vuoden 2016 alussa.

Mediamarkkinoita arvoivassa selvitysryhmässä on koolla sekä yritys-, että media-alan vaikuttajia. Puheenjohtajana toimii Lappeenrannan Teknillisen Yliopiston professori Anssi Vanjoki.

Ryhmään kuuluvat myös kirjailija ja kolumnisti Kalle Isokallio, viestintätoimisto Kreab Oy:n toimitusjohtaja Mikael Jungner sekä vapaa toimittaja Reetta Meriläinen.

Työryhmän tehtävänä on kartoittaa Suomen mediatoimialan tilanne.

– Vahva ja taloudellisesti hyvinvoiva media on kaikkien etu. Yhteiskunnan tehtävä on katsoa, että median toimintalähtökohdat ovat oikeudenmukaiset voimakkaan murroksenkin aikana. Myös Ylen asemaa tulee arvioida muutosta vasten, Berner toteaa.

Media-alan toimijoilla on lukuisia velvoitteita ja rajoituksia koskien esimerkiksi tekstityksiä, mainoksia, toimilupia sekä tekijänoikeuksia. Työryhmän tehtävä on selvittää sääntelyn vaikutukset kilpailuasetelmiin ja yritysten toimintaedellytyksiin. Työryhmän on määrä saada työnsä valmiiksi kuluvan vuoden loppuun mennessä.

Nyt tehtävä mediamarkkinaselvitys toimii viitekehyksenä työryhmässä, joka arvioi Yleisradion julkisen palvelun tehtävää sekä rahoitusta. Tämän työryhmä aloittaa työnsä tammikuussa 2016. Ryhmä arvioi myös Yleisradion aseman ja tehtävän merkityksen sekä tarkastelee Yleisradion merkitystä demokratian, sananvapauden sekä viestinnän monipuolisuuden ja riippumattomuuden näkökulmista.

Mediamonitori – LVM