Yle-logoViestintävirasto ilmoittaa Yleisradion rikkoneen piilomainonnan kieltoa Tangomarkkinat-ohjelmassa. Yleisradiolaki kieltää Yleltä mainonnan lähettämisen. Yleisradio on esittänyt Tangomarkkinat-ohjelman yhteydessä Seinäjoen Tangomarkkinat -tavaramerkkiä. Viestintäviraston arvion mukaan Yle on esittänyt tavaramerkkiä mainostarkoituksessa. Esittäminen on saattanut antaa katsojille väärän kuvan toiminnan luonteesta.  Esittäminen on ollut erityisen silmiinpistävää tarkasteltaessa toiminnan kokonaisuutta.

Yle ei ole rikkonut sponsoroidun ohjelman tuottamisen kieltoa Tangomarkkinat-ohjelman kohdalla, koska Seinäjoen Tangomarkkinat Oy ei ole toiminut ohjelman sponsorina.

Viestintäviraston päätös antaa Ylelle mahdollisuuden jatkaa suurten urheilu-, musiikki-, ja kulttuuritapahtumien esittämistä. Tapahtuman järjestäjä saa aina jonkin verran näkyvyyttä televisiossa. Näkyvyys ei kuitenkaan automaattisesti merkitse piilomainontaa, Viestintävirastosta todetaan.

Yleisradion luova johtaja Ville Vilén pitää tilannetta haastavana, koska logoja näkyy joka puolella, muun muassa urheilussa.

– Viestintäviraston mukaan logonäkyvyyttä saa olla, mutta nyt näkyvyyttä on ollut liikaa. Tulkinta on haastava, sillä logonäkyvyys ei saisi herättää liikaa huomiota. Pohdimme, miten jatkossa toimimme, kun teemme vastaavanlaisia tuotantoja, Vilén toteaa.

Mediamonitori - Viestintävirasto, Yle

Aiheen kommentointi on lukittu. Uusia kommentteja ei oteta vastaan.

Twitter