Joulukalenterikilpailun oikeat vastaukset

Mediamonitori-logoMediamonitorin joulukalenterikilpailu 2013 sai monet esittämään tietonsa tai veikkaamaan oikeaa vastausta. Kysymykset pyrittiin pitämään sopivan haastavina, mutta osittain myös melko helppoina. Vastata piti 27.12. kello 12 mennessä. Vastauksia tipahteli sekä sähköpostiin että Mediamonitorin Facebook-sivulle. Voiton kilpailussa nappasi radiotietäjä Marko Weck. Levypalkinnot voittivat myös Juha Keinänen, Miika Miettinen ja Jouni Nousiainen. Voittajiin otetaan yhteyttä lähiaikoina. Onnea voittajille ja kiitos kaikille osallistumisesta!

Tässä kysymykset ja oikeat vastaukset:

1. Suomen Paikallisradioliiton perustamisesta on tänä vuonna tullut kuluneeksi tasan 30 vuotta. Mikä oli liiton perustamiskokouksen tarkka päivämäärä? Vastaus: 19.8.1983 Helsingissä Hotelli Klaus Kurjen Asesalissa (Paikallisradio 15.10.1983, s. 2 & 4). Liitolla oli 56 perustajajäsentä. Vahva vaikuttaja Suomen Paikallisradioliiton perustamiselle oli Paikallislehtien liitto. Kokouksen puheenjohtajaksi valittiin julkaisujohtaja Ilkka Seppä. Sihteeriksi valittiin Paikallislehtien liiton toimitusjohtaja Matti Kyllönen. Kansliapäällikkö Jaakko Numminen valittiin uuden radioliiton puheenjohtajaksi. Kokous valitsi liitolle hallituksen, johon valittiin muun muassa valtiotieteiden tohtori Seppo Sisättö. Kokous päätti asettaa Paikallisradioliiton liittymismaksuksi 1000 markkaa. Radioliiton toimitusjohtajaksi kutsuttu ye-everstiluutnantti Martti Sinerma esittäytyi kokousväelle. Kokous kesti vajaat puoli tuntia.

2. Talvella 1985 saivat paikallisradioluvan Joensuun Paikallisradio Oy ja Pielisjokiseudun Paikallisradio Oy. Yhtiöt perustivat radiotoimintaa varten Jokiradio Oy:n. Joensuun paikallisradion nimi olisi ollut Jokiradio. Asema ei kuitenkaan koskaan aloittanut toimintaa. Mikä olisi ollut Jokiradion taajuus? Vastaus: 97,7 MHz. Tämä taajuus esiintyy logossa, joka on Paikallisradio-lehden (30.10.1985) sivulla 5. Jokiradion kerrotaan aloittavan vuoden 1986 alkupuolella. Lähetyksiä on luvassa ma-pe klo 6.00-8.30 ja 15.00-17.30.

3. Vuonna 1985 Pohjanmaan maakuntaan myönnettiin paikallisradiolupa kahteen kaupunkiin. Toinen kaupungeista oli Vaasa, mutta mikä oli toinen? Vastaus: Uusikaarlepyy. Pohjanmaan maakunnan toinen lupa meni Ab Nykarleby Lokalradio Oy:lle. Asema ei koskaan aloittanut lähetyksiä. Tämä oli osittain kompakysymys, sillä Etelä- tai Pohjois-Pohjanmaa, joihin myönnettiin niin ikään toimilupia, ovat luonnollisesti omia maakuntia, eivät Pohjanmaan maakuntaa.

4. Groove FM toimi Helsingissä taajuudella 91,1 MHz, joka oli alun perin Radio Ykkösen taajuus. Mikä asema kuului taajuudella Ykkösen jälkeen mutta ennen Groove FM:n aloitusta? Vastaus: Radio Stadi.

5. Minä vuonna Helsingin Lähiradio aloitti lähetykset? Vastaus: 1988. Taajuus oli heti alusta alkaen 100,3 MHz. Luvanhaltijoita oli kaikkiaan neljä.

6.Mitkä kaksi samalla taajuudella vuorotellen lähettänyttä paikallisradiota yhdistyivät Kouvolassa 1980-luvulla? Vastaus: SBC Radio ja Kouvolan Ääni. Asema jatkoi SBC Radion nimellä.

7. Kiss FM aloitti lähetykset 25.3.1995 kello 00.00. Minkä kappaleen uusi nuorisoradio soitti ensimmäisenä? Vastaus: Neljä Ruusua – Energiaa.

8. Ketkä musiikkialan vaikuttajat perustivat vuonna 1987 paikallisradio Etelän Äänen? Vastaus: Matti ja Pirjo Bergström. Asema aloitti tammikuussa 1988. Lupa myönnettiin edellisenä kesänä.

9. Mikä oli alkuperäisen Radio Cityn (96,2 MHz) suurin sallittu lähetysteho aseman aloittaessa lähetykset 1985? Vastaus: 100 W. Cityn kuuluvuutta testattiin autoon asennetulla laitteistolla. Mittauksista ja kuuluvuuden suuresta vaihtelusta kerrotaan Paikallisradio-lehden sivulla 7 (31.5.1985).

10. Suomessa on toiminut kolme Radio West -nimistä paikallisradiota. Millä paikkakunnilla nämä toimivat (studion sijaintipaikkakunta)? Vastaus: Karkkila, Espoo ja Huittinen. Karkkilassa vuosina 1985-87 taajuus oli 89,5 MHz. Espoossa 1990-luvun alussa taajuus oli 92,9 MHz. Huittisissa taajuus oli 93,0 MHz. Tämän aseman toiminta on jatkunut sittemmin Iskelmä Satakunta -nimellä.

11. Mihin taloon Helsingissä muuttivat Radio Aalto, Groove FM, Radio Rock, Radio Suomipop ja Metro Helsinki tänä syksynä?  Vastaus: Sanomataloon.

12.  Lovena Oy:n omistama Radio Kymppi muutti vuonna 1997 Helsinkiin. Mikä oli uuden paikallisradion nimi? Vastaus: U103. Taajuus oli 102,8 MHz.

13.  Millä taajuudella Radio Länsituuli lähetti? Vastaus: 93,0 MHz. Tämä on siis sama taajuus, jolla myös Radio West lähetti Huittisissa.

14.  DJ Junior oli yksi Radio Ykkösen toimittajista. Mikä on miehen oikea nimi? Vastaus: Juha Kakkuri. Tällä hetkellä Kakkuri on Radio SUN Classicsin ohjelmapäällikkö.

15.  Mikä taajuudella 94,9 MHz lähettänyt asema yhdistyi nurmijärveläiseen Radio Kolmeen? Vastaus: Radio Lohi. Eräs joulukalenterikilpailuun vastannut kirjoitti: ”Serkulla on kasetilla vielä Vantaan Havukoskella tehtyjä autenttisia nauhotuksia tuosta radioasemasta, joka ei jäänyt sangen pitkäaikaiseksi. Muistelen, että lähetin oli Vantaan Honkanummen hautausmaan lähellä, olikohan Onninen Oy:n katolla.”

16.  Ketkä pyörittivät vuonna 1988 tilapäisenä toiminutta Radio Majavaa? Vastaus: Partiolaiset. Kysymykseen oli lipsahtanut väärä vuosi. Oikea oli tietysti 1988. Radioasema oli Suomen ensimmäisiä tilapäisellä luvalla lähettäneitä.

17.  Kuka urheilubisneksestä tuttu henkilö oli Sport FM:n pääomistaja? Vastaus: Harry ”Hjallis” Harkimo.

18.  Missä Lahden lukuisista tunnetuista maamerkeistä sijaitsivat Lahden Kanava 99:n ja Rytmiradion lähetysantennit? Vastaus: Suurmäessä. Hyppyrimäestä antenni siirrettiin myöhemmin Radiomäelle.

19.  Minkä paikallisradion perusti Tampereen yliopiston ylioppilaskunta? Vastaus: Radio 957:n. Aivan alkuaikoina, ennen lähetysten alkamista radiosta käytettiin myös nimeä Tampereen Ääni.

20.  Minä vuonna Radio 93 aloitti lähetykset Maarianhaminassa? Vastaus: Vuonna 1993. Taajuus oli 102,3 MHz, tehoa 100 W. Kyseessä oli Ahvenanmaan ensimmäinen kaupallinen paikallisradio.

21.  Minä vuonna Radio Inari aloitti lähetykset Inarin opistolta? Vastaus: Vuonna 1987.

22.  Minkä niminen on Radio Ramonan jouluradio? Vastaus: JouluRauma. Taajuus on 97,3 MHz.

23.  Minkä niminen oli Tampereen yliopiston vuonna 1989 perustama paikallisradio? Vastaus: Yliopistoradio. Nykyään aseman nimi on Radio Moreeni.

24.  Minkä paikallisradion ohjelmistoon Turun joulurauhanjulistus kuului jo 1980-luvun lopulla? Vastaus: Radio Auran Aaltojen. Pitkä perinne katkesi jouluna 2013.

Mediamonitori

Yksi vastaus artikkeliin “Joulukalenterikilpailun oikeat vastaukset”

1. Tero Toivonen avatar
    Tero Toivonen

Vastaukset paljastetaan siis 30.12.2013. Silloin kerrotaan myös voittajat, joille on tarjolla cd-levyjä.