Radioiden myynti ennätyslukuihin viime vuonna

kirjoittanut

kategoriassa

RAB Finland -logoRadiotoimialan myynti ylitti viime vuonna Suomessa ensimmäisen kerran 50 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoteen kertyi 7,4 prosenttia myynnin ollessa yhteensä 50,5 miljoonaa euroa. Valtakunnallinen myynti kasvoi 9,4% ja paikallinen maltillisemmat 3% edellisvuoteen verrattuna. Valtakunnalliset kanavat keräsivät 70% koko radioalan liikevaihdosta.

– Valtakunnallisista kanavista kovimmat kasvuprosentit olivat odotetusti Nelonen Median Radio Rockilla ja Radio Aallolla. NRJ Finlandin yli 20 prosentin kasvu on myös mainitsemisen arvoinen. Kuluvana vuonna odotan myös Metroradion kasvuprosenttien jatkuvan edellisvuoden tasolla, sanoo Suomen Radioiden Liitto SRL ry:n ja RAB Finlandin toimitusjohtaja Stefan Möller.

Paikallisradioiden kovimpiin kasvuprosentteihin ylsi lahtelainen Radio Voima 23 prosentin kasvulla ja Salossa kuuluva Radio 88,2 noin 20 prosentin kasvulla.

– En siltikään usko, että alan myynti olisi vielä lähelläkään kattoa. Kuuntelijamääräthän radiolla ovat aivan valtavat. Suomalaiset kuuntelevat tuoreimman Kansallisen Radiotutkimuksen mukaan radioa yhä yli 3 tuntia joka ikinen päivä, ja niihin suhteutettuna mainosmyynti on vielä aika maltillista. Kasvupotentiaalia on siis ihan riittämiin myös kuluvalle vuodelle, toteaa Möller.

Myös joulukuu oli vahvan kasvun kuukausi radiolle. Valtakunnallinen radiomainonta kasvoi 37,9 prosenttia paikallisen myynnin jäädessä niukasti pakkaselle.

– Radio ei tunnetusti ole ollut suhdanneherkkä media. Edellisen talouskriisin aikana mainosmarkkinat laskivat, mutta radiomainonta kasvoi kaksinumeroisella prosenttiluvulla, jatkaa Möller.

Radiotoimialan liikevaihto oli vuonna 2007 hieman yli 47 miljoonaa euroa. Tavoite vuodelle 2009 on 55 miljoonaa euroa. Kasvuluvut ja ennusteet perustuvat RAB Finland Oy:n omistajan, Suomen Radioiden Liiton jäsenasemiltaan keräämiin tietoihin.

Mediamonitori – RAB Finland