Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää radioalalta lausuntoja radiotaajuuksien käytöstä ja taajuussuunnitelmasta annetun valtioneuvoston asetuksen eli taajuusasetuksen muuttamista koskevasta luonnoksesta. Taajuusasetusta muutetaan, koska Yleisradion hallintoneuvosto on päättänyt luopua Yle Puheen FM-lähetyksistä. Päätöksestä johtuen Yle Puheelle varattu valtakunnallinen radioverkko vapautetaan muille radiotoimijoille.
Ylelle on varattu taajuusasetuksella viisi valtakunnallista, yksi osavaltakunnallinen ja kaksi alueellista ja paikallista radioverkkoa julkisen palvelun tehtävän hoitamista varten. Yle Puheelta vapautuu valtakunnallinen radioverkko. Muihin Ylelle varattuihin radioverkkoihin ei tulisi muutoksia.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom käynnistää verkon vapauduttua radion ohjelmistotoimilupien hakukierroksen. Näillä näkymin toimiluvat tulisivat haettavaksi alkuvuonna 2024.
Asetuksen on tarkoitus tulla voimaan 8.1.2024. Asetusluonnoksesta voi antaa lausuntoja 6.10.2023 asti. Lausuntoja voivat antaa kaikki organisaatiot ja kansalaiset osoitteessa www.lausuntopalvelu.fi. Lausuntokierroksen jälkeen lakimuutoksen valmistelu jatkuu virkatyönä.
Mediamonitori - LVM
Lisää aiheesta Mediamonitorissa: Yle Puheen taajuuksista käynnistymässä lausuntokierros
Kommentit
NRJ:LLE tuskin hankitaan lisää kuuluvuuksia. Isona kokonaisuutena ainoa järkevä olisi Meri-Lapin alue, mutta NRJ lopetti taajuuden alueella juuri syystä ettei kanavalle ollut elintilaa alueella riittävästi vaikka muunlaista syytå viestivätkin. Ihan omaa syytä, kun aloittivat rajut muutokset kanavalla 2014. Suomessa kaupallisen kilpailutilanne kanavien laadussa pienempien toimijoiden osalta kovempi tasollisesti kuin Ruotsissa missä Ruotsin NRJ oli pitkään heikossa hapessa, mutta useampi vuosi mennyt jo paremmin. Kuten sanoin jo edellä Suomen NRJ tuskin hankkii uusia taajuksia, koska kuulijat halua muuta kuin nykyistä NRJ:tä.
Meri-Lapissa kuuluu laajasti Ruotsista SR P3, Mix Megapol & Ruotsin NRJ, ja Torniossa lähellä rajaa vielä Rix FM ja Star FM niin yritäppä pärjätä tossa markkinassa. Suomen hittikanavistahan tuolla kuuluu YleX, Nova, Basso, Loop, Sea FM & Suomipop.
11kpl poppia soittavia kanavia Torniossa(!)
Suomenkieliset radionkuuntelijat tuskin silti kovin helposti valitsevat ruotsinkielistä asemaa.
Suomessa on markkinaan nähden liikaa kaupallisia radiokanavia ja tuloksena iso joukko tyhjänpäiväisiä soittolistajukebokse ja. Ruotsissa markkinan kokoon verrattuna kaupallisia kanavia on maltillisempi määrä ja yksittäisen aseman mahdollisuudet kannattavaan toimintaan Suomea paremmat.
Niinpä tuo taitaa olla, joten isot toimijat kuten Sanoma ja Bauer Media saattaisivat olla todennäköisimpiä. Heillähän näitä Digitan verkkoja ja suuritehoisia lähettimiä on käytössä jo ennestäänkin. NRJ toki periaatteessa myös, mutta joku taisikin täällä jo arvella, että tuskin ovat laajentamassa verkkojaan.
Syynsä sillekin on ettei NRJ Finlandille ole elin tilaa. Kuten joku edellä taisi mainita NRJ itse aiheutyamadtaan syystä ajautunut tähän tilanteeseen. Muuttivat liikaa toimivaa konseptia. Eikös Ruotsin NRJ alkanut kuulua rajaseudulla Haaparannalla mistä kantaa Suomen puolelle vasta joskus 2018-2019 ensimmäistä kertaa kanavan historiassa. Vuotta kahta ennen kuin Suomen NRJ loppui alueelta.
Ruotsissa taas tietääkseni Nent Group ja Bauer Media omaavat vieläkin suuremman siivun, kuin Suomessa Bauer ja Sanoma. Esimerkiksi suuressa osassa Norbottenin lääniä ei kuulu minkään muiden kaupallisten toimijoiden kanavia. Suomessa sentään useamman eri toimijan. Olkoonkin että mukana myös Patmosta ja Radio Deitä yms.
Terveisin: Kanavan kuuntelija.
Suomen NRJ:n kuulijaluvut ovat laskeneet merkittävästi 2010-luvulla, mutta samalla myös radiokanavien määrä maassamme on kasvanut. Kilpailutilanne ei ole enää sama. Myös monien muiden kaupallisten kanavien kuulijaluvut ovat laskeneet. Tämä on väistämätöntä: tarjontaa on enemmän mutta kuulijoita sama määrä kuin aiemmin.
NRJ:n sisältöjä on profiloitu uudelleen ydinkohderyhmäänsä ajatellen. Kuulijaluvut eivät suoraan korreloi sen kanssa, tavoittaako kanava sille asetetut kaupalliset tavoitteet. Oleellista on ydinkohderyhmän tavoittaminen ja sen myyminen mainostajille kontakteina.
NRJ menetti myös 2010-luvulla itsenäisen asemansa Suomen radiomarkkinoilla. Sen mainosmyynti ulkoistettiin ensin MTV Medialle, jonka radiotoiminnat myytiin myöhemmin Bauerille. Nykyään NRJ tekee myös ohjelmayhteistyöstä Bauerin kanssa. Bauerin kaikista tärkein tavoite on pitää Nova kaupallisten ykkösenä. Tämä otetaan huomioon kaikkien muiden yhtiön kanavien profiloinnissa: ei ole enää mahdollista, että NRJ tavoittelisi isoja massoja.
Kommenttien RSS-syöte