RDS-koodilistaa uudistetaan

Mediamonitorin jo pitkään päivittämättä ollut RDS-koodilista poistuu ja tilalle luodaan uusi luettelo käytössä olevista RDS:n PI- ja PS-koodeista. Pian julkaistava RDS-lista tulee palvelemaan radioasemia ja radioharrastajia. Uuden listan avulla pyritään myös jakamaan tietoa vapaana olevista PI-koodeista. Suomessa ei ole viranomaistahoa, joka nykyisin määrittelisi vapaana olevat koodit radioasemien käyttöön, vaan asemat voivat itse valita sopivat koodit.

Vanhan päivittämättömän listan takia on syntynyt tilanteita, joissa kaksi eri ohjelmaa lähettävää radioasemaa on ajautunut käyttämään samaa PI-koodia. Tällöin autoradiovastaanottimet ovat vaihtaneet eri asemien taajuuksien välillä, mikä ei ole tarkoituksenmukaista. Uuden listan avulla vapaiden koodien etsimisen toivotaan helpottuvan.

Mediamonitorin Tietosivut-osioon tuleva uusi luettelo pyritään pitämään mahdollisimman helppokäyttöisenä. Tästä johtuen listalle ei lisätä kanavien lähettämää radiotekstiä (RT) tai muita vähemmän käytettyjä elementtejä. Taulukon lopullinen formaatti selviää lähiaikoina.

RDS-toiminnoissa tärkeimmät koodit ovat PI (Programme Identification) ja PS (Program Service). PI on esimerkiksi autoradiokuuntelussa se koodi, joka ohjeistaa vastaanottimet vaihtamaan parhaiten kuuluvalle samaa ohjelmaa lähettävälle taajuudelle. PS puolestaa näyttää aseman nimen vastaanottimen näytössä. Uuden listan tarjontaan saattavat tulla myös PTY eli aseman ohjelmatyyppiä kuvaava selite sekä tieto TP:stä eli liikennetiedotetoiminnon käytöstä.

Tarve uudelle säännöllisesti päivitettävälle luettelolle on tullut radioyhtiöiltä. Uuden luettelon tiedot kerätään olemassa olevien monitorointiasemien ja radioyhtiöiltä suoraan saatavien tietojen perusteella. Mukaan tulevat kaikki Suomessa vakituisella ohjelmistoluvalla lähettävät radioasemat sekä Yleisradion ja Ålands Radion kanavat.

Mediamonitori

{jcomments off}