Mediamonitori-logoMediamonitori täyttää tänään 6. tammikuuta 2012 kolme vuotta. Tämä on sivuston artikkeli numero 1130. Luku tarkoittaa sitä, että kolmessa vuodessa tekstiä on tullut sivustolle käytännössä yli yhden artikkelin päivävauhtia. Mukana on toki paljon pieniä ajankohtaisjuttuja, joita on julkaistu vuodenvaihteessa lopetetussa Ajankohtaista-osiossa.

Vuoden merkittävimmät aiheet olivat radio- ja tv-toimiluvat, joista riittikin uutisoitavaa kylliksi. Radion puolella luvat astuivat voimaan viime sunnuntaina. Televisio elää huomattavasti dynaamisemmin lupajutuissa, sillä uusia ohjelmistolupa on myönnetty sitä mukaa kuin uusia kanavia on avattu Digitan, Anvian ja DNA:n jakeluverkoissa.

***

Vuoden suuria uutisia on ehkä turha luetella enempää. Jokainen Mediamonitorin käyttäjä ja lukija voi itse määritellä itselleen ne tärkeimmät aiheet. Kaikki eivät ole kiinnostuneita kaikesta, mutta ydinjoukko sivustomme käyttäjistä on kiinnostunut vähän kaikesta. Tämä linja on ollut se, jota olemme tavoitelleet näinä kolmena vuotena. Koska kotimaan radio- ja tv-toiminnasta kirjoittaminen ja tietopalvelujen tuottaminen on mitä suurinta marginaalia, ei aihealueita oikein voi enää tarkentaa. Jos jotain pudotetaan kokonaan pois, voivat jotkut sivuston käyttäjistä pettyä pahasti. Kymmenentuhatta kuukausikävijää on täysin riittävä määrä osoittamaan sen, että sivustolla on selkeä tilaus.

Uutisten ja artikkelien ohella suosittuja osioita ovat nettiradiolista, taajuuslista, jääkiekkoradioluettelo ja kuunteluloki. Näihin meidän onkin syytä panostaa myös neljäntenä toimintavuotenamme. Näistä työläin osio toimituksen näkövinkkelistä on taajuuslistan pitäminen ajan tasalla.

Lisäpalveluista Facebook on edelleen suosittu, vaikka sosiaalisen median palveluista on viime aikoina kirjoitettu paljon kriittisiä lausuntoja. Twitter tavoittaa Mediamonitorissa nimenomaan media-ammattilaisia ja YouTube kiinnostaa historiapätkien kuuntelijoita. Jatkossa sivuston tarkoituksena on alkaa jälleen tuottaa ääniuutisia, joita tullaan tarjoamaan muutamille radioille. Yhteistyö jatkuu Suomen DX-Liiton Radiomaailma-lehden kanssa.

***

Mediamonitorin väki on tehnyt ahkerasti töitä sivuston pitämiseksi toimivana. Parannuksia pyritään aina luomaan, joten sivuston käyttäjien mielipidettä on kuunneltava.

Suhteissa uutiskohteisiimme eli mediaan on tapahtunut selkeää kehittymistä viimeisimmän vuoden aikana. Sivusto tunnetaan entistä paremmin, eikä alati toistuvaa litaniaa Mediamonitorin tarkoitusperistä tarvitse enää joka kerta lukea uudelle haastateltavalle.

Työ jatkuu, vaikka meille tässä on harrastuksesta kysymys. Tuloja ei sivustolla ole, vaan kaikki kustannetaan omista rahoista. Tavoitteena ei ole markkinoida sivustoa missään kaupallisessa mielessä. Mainoksia ei siis tule, vaikka ne luonnollisesti kattaisivat osan satojen eurojen vuosimenoista. Sivuston tekemiseen käytetyllä vapaa-ajalla ei toisaalta ole hintaa koskaan ollutkaan.

***

Mediamonitorin ohella tutuksi on tullut radiotyö. Allekirjoittaneelle se on merkinnyt entistä vähempää vapaa-aikaa ja lyhyempiä yöunia kuin ennen näitä mediaan liittyviä harrastuksia. Toisaalta lypsävää lehmää ei kannata tappaa, eikä maitoa kaataa maahan.

Kun istuu kuumassa studiossa lukemassa viime hetken uutista Oslon pommi-iskusta tai miettii sunnuntaiaamun uutisaiheita arabikevään ja tsunamikatastrofin jälkeen, ei voi ainakaan tuudittautua sellaiseen tunteeseen, että elämä on yhtä ruusuilla tanssimista. Toisaalta päättyneen vuoden parhaat mediamuistot liittyvät erään radion sulkemiseen heinäkuussa ja siihen yhteisöllisyyden kulminaatioon, joka toivottavasti näkee pian taas päivänvalon.

***

Alkanut vuosi saattaa muuttaa jonkin verran Mediamonitorin tuotantotapoja, mutta sen näkee sitten myöhemmin. Tavoitteena ei voi olla kilpailu isojen mediatalojen uutiskoneistojen kanssa vaan erikoistuminen. Vaikka marginaalia ei voi paljon enää halkoa, voi sieltä silti poimia kiinnostavimmat aiheet ja ilmiöt. Isot eivät kerro kaikkea, mitä pienten on helpompi teksteissään käsitellä.

Yksi asia kuitenkin toisi mediauutisnälkäisille aikaisen joulun: kuka perustaisi Mediamonitorin kaltaisen sivuston, joka pystyisi olemaan yhtä aikaa uskottava ja vapaa isojen mediatoimijoiden puristuksessa? Kapeassa marginaalissa riittäisi järsittävää meidän lisäksemme myös muille.

Twitter