Kommentti: Paikallisradiobrändin palautusta oululaisittain

kirjoittanut

kategoriassa

Jostain syystä Oulu kiinnostaa radioyrittäjiä. Tulijoita on ollut kaupungissa pitkin vuosikymmeniä ja uusiakin on mahdollisesti vielä tulossa. Oulun tuorein tulokasradiokanava on maanantaina käynnistynyt Radio Mega. Se on kolmas paikallinen radio kaupungissa. Muut ovat kymmenisen vuotta toiminut Sea FM Radio ja pari vuotta äänessä ollut Radio Kaleva. Radio Sandelsin aloitusta odotellaan, sillä iisalmelaisasemalla on Ouluun ainakin toimilupa ja sitä varten Traficomista haettu lykkäys eli lisäaika lähetystoiminnan aloittamiselle.

Radio Megan palauttamista Ouluun voidaan verrata muutaman vuoden takaiseen Radio 957:n paluuseen Tampereelle. Megan ja 957:n omistaja Bauer Media halusi lisätä osuuksiaan Tampereen radiomainosmarkkinoista ja loi siksi ”Ysiviisseiskan” uudelleen. Lieneekö Megan paluun taustat samat, jää nähtäväksi. Toisaalta Bauerilla on mahdollisuus myydä paikallista mainosaikaa niillä radiokanavillaan, joiden väestöpeitto jää alle 75 prosenttiin manner-Suomessa. Tällaisia asemia ovat esimerkiksi Iskelmä ja Radio City, mutta niitä ei voi hyvällä tahdollakaan markkinoida paikallisradiobrändillä, ja siitä tässä paikallisradioiden ”palauttamisessa” on kyse.

***

Sekä Radio 957 että Radio Mega saivat tehdä tilaa kesällä 2012 paremmin kananttavalle Radio Citylle, jolle Bauer Median edeltäjä SBS Finland halusi taajuudet suurimmista kaupungeista. Samassa sopassa katosivat myös Radio Jyväskylä ja Turun Radio Sata. Jyväskylää yritettiin myöhemmin herättää henkiin iskelmäformaatilla, mutta siinä Bauer Media meni metsään. Radio Sataa ei varmasti enää tulla kaivamaan arkistojen pölystä, sillä Bauerilla on Turussa hallussaan Auran Aallot, joka siirtyi saksalaisyhtiölle porilaisen Mediatakojien myötä. Bauer osti Mediatakojat vuoden 2021 alussa. Kaupassa mukana tuli myös Radio Pori.

***

Radio Mega ei ole se sama Radio Mega, jonka varttuneemmat oululaiset muistavat 1980- ja 90-luvuilta. Ajat ovat muuttuneet ja radioiden ohjelmasisällöt sen myötä. Nykyinen Mega on, kuten sisarasemansa Turussa, Tampereella ja Porissa, kevyesti tuotettu radiokanava. Ei se silti tarkoita, etteikö Mega voisi tarjota paikallista tietoa ja paikallisia juttuaiheita. Ne on vain tehty eri tavalla kuin raskaan paikallisradiotuotannon aikaan 1990-luvulla, jolloin lähetystekniikka edellytti isomman tekijäjoukon palkkaamista ohjelmasisältöä työstämään. Nykyisin digitaalinen studioympäristö ja pilvipalvelut mahdollistavat paljon pienemmän tekijäkaartin palkkaamisen. Ja synergiaetua Bauer Media saa Radio Pookista, joka toimii Oulussa Megan kanssa samoissa tiloissa.

***

Vaikka radio-ohjelmistot ja tuotantokeinot ovat vaihtuneet, yksi juttu on Megalla kuten ennenkin: sillä on kilpailija, itse asiassa kaksi. Megan aloittaessa vuonna 1988 se ehti olla yksin mainosmarkkinoilla parisen kuukautta. Sitten syntyi Radio Kaiku. Kun Kaiku meni konkurssiin, hiipi Megan kilpailijaksi Aamulehden Radio Alex. Sitten syntyi lyhyeksi jäänyt projekti Radioasema Q ja kohta myös Radio Pooki hakeutui laajemmalle reviirille Raahesta Ouluun.

Yksi merkittävä seikka erottaa aikaisemman Radio Megan nykyisestä: alkuperäinen Mega oli Oulun ensimmäinen, mutta nykyinen joutuu raivaamaan tilaa itselleen Radio Kalevalta ja Sea FM:ltä. Ainakin Sea FM tuntuu vakiinnuttaneen asemansa Oulussa. Siinä riittää haastetta Megalla, on se sitten uusi tai uudelleensyntynyt paikallisradio. Mielikuva paikallisradiosta on kuuntelijan päätettävissä ja kuuntelija on aina oikeassa.

Kirjoittaja on Mediamonitorin vastaava tuottaja

{jcomments off}