Viestintävirasto ei puutu tv-yhtiöiden mainossijoitteluun

kirjoittanut

kategoriassa

Viestintävirasto-logoKaupalliset tv-yhtiöt saavat lisätä mainoskatkojen määrää, vaikka uusi televisio- ja radiotoimintalaki ei ole vielä astunut voimaan. TV-toimintaa valvova Viestintävirasto ei aio huomauttaa televisioyhtiöitä, joiden kanavilla esitetään mainoksia entistä tiheämpään tahtiin. Uuden lain arvellaan tulevan voimaan aikaisintaan toukokuun alussa.

Turun Sanomien mukaan osa suomalaisista tv-kanavista soveltaa jo nyt sääntöä, joka mahdollistaa mainoskatkojen sijoittelun ohjelmistoon ilman aikarajaa. Vielä voimassa olevan lain mukaan mainoskatkojen välillä tulee olla vähintään 20 minuuttia, jos esitettävä ohjelma kestää yli puoli tuntia. Ainakin MTV3 ja Nelonen ovat kokeilleet tihennettyjä mainoskatkoja alkuvuoden aikana.

Viestintäviraston apulaisjohtaja Merja Saari kertoo Turun Sanomille, että uuden lain piti tulla voimaan jo vuodenvaihteessa. Lainmuutoksen taustalla on EU-direktiivi, jonka piti astua voimaan EU-maissa viime joulukuussa. Saaren mukaan eduskunnan käsittelyaikataulun viivästymisen takia laki saataneen voimaan vasta kesän kynnyksellä.

TV-yhtiöt ovat alkaneet siirtyä vapaampaan mainoskatkojärjestelmään vähitellen.

– Televisioyhtiöissä ilmeisesti elettiin sen tiedon mukaan, että laki olisi tullut voimaan jo vuodenvaihteessa, Saari kommentoi. Viestintävirasto voisi puuttua omin päin sääntöjä tulkitsevien tv-kanavien toimintaan, mutta Saari sanoo viraston käyttävän talonpoikaisjärkeä.

– Normaalisti varsinainen seuraamus olisi korjaamisvelvoite, mutta koska olemme tilanteessa, jossa eduskunta on lain jo faktisesti hyväksynyt, on tämä enää muutamasta viikosta kiinni.

Uusi laki ei lisää tv-mainosten kokonaismäärää, sillä mainonnan osuus saa olla jatkossakin 12 minuuttia tasatuntia kohden.

Mediamonitori – TS