Mediamonitori-logoMediamonitorissa siirryttiin keskustelupalsta-ajasta nykyaikaan osittain sattumien kautta viime syksynä. Palvelimen tekniikka petti ja bittiavaruus söi keskustelualue Purkin viestit. Se aiheutti mielipahaa paitsi toimituksemme väessä, niin erityisesti Purkin muissa käyttäjissä. Monien vaivalla tekemät postaukset katosivat, eikä niitä kyetty palauttamaan. Silloin kyllä meitä hävetti ja ankarasti.

Nykyään Mediamonitorin keskustelut käydään somessa. Sosiaalisen median etuna on sen nopeus, kattavuus ja viestien tiiviys. Ruokimme omaa Facebook-sivuamme uutislinkeillä ja lyhyillä kuvauksilla uutisten sisällöstä. Kommentointi on mahdollista, jos on liittynyt Facebookiin. Twitterissä pyrimme tuomaan esille asioita, jotka eivät välttämättä päädy sivustomme uutisaiheeksi lainkaan tai heti.

Twitterissä Mediamonitorin juttuja voi kommentoida tunnisteella #mediamonitori. Sivuston uutisiin saa ottaa kantaa tekstin alapuolella olevassa uutiskommentoinnissa. Tämä on ennakkovalvottu alue, johon käytännössä aina hyväksytään kommentit pienellä viiveellä. Joskus toki pitää jättää viesti julkaisematta, jos se sisältää kirosanoja tai lainrikkomiseen viittaavaa sisältöä.

YouTube-kanavamme sisällössä pääosissa ovat ääniklipit haastatteluista, uutisista ja radioalan menneisyydestä. Siellä on joskus jopa sellaisia uutisia, joita julkaistaan itse Mediamonitorissa myöhemmin. Liikkuvaa kuvaa emme kykene tuottamaan, eikä sillä liene kovinkaan suurta kysyntääkään. YouTubessakin meidän tekemisiämme voi kommentoida, joskin se vaatii rekisteröitymistä palveluun. Instagram on Mediamonitorille uusi juttu, jota vasta kokeillaan. Se tuntuu olevan ”kuuminta hottia”, joten ehkä mekin innostumme siitä.

Mediamonitorissa uutiset tuotetaan nykyisin hitaalla vaihteella. Syitä on monia, joista päällimmäisin on ajankäytön järkeistäminen. Olemme kaikki työelämässä, emmekä tee sivuston juttuja ansiotarkoituksessa. Joku voi kutsua tätä harrasteluksi, mutta olkoon hänellä oikeus mielipiteeseensä. Jutuissamme noudatamme kuitenkin samoja metodeja kuin niin sanotusti oikeissa medioissa, jos nyt sellaisia nykyisin edes on. Netin suomat mahdollisuudet ovat madaltaneet monien asioiden julkaisukynnystä ja sekoittaneet erityisesti perinteisten painettujen lehtien maailman. Joka tapauksessa sivuillamme julkaistava tieto on tarkistettua, eikä se ole mielipidekirjoittelua. Sellaisia varten ovat juuri edellä kuvatut sosiaalisen median palvelut. Vaikka esimerkiksi Mediamonitorin Twitterissäkin julkaistaan uutistietoja, ovat siellä esiintyvät mielipiteet toimituksemme jäsenten omia.

Meillä kaikilla on myös oma elämä, jota toivon kaikkien kunnioittavan edes siinä määrin, että saisimme olla mielipiteinemme rauhassa. Kaikkea ei kannata kirjoittaa netin suosituille, mutta halveksituille foorumeille. Toisaalta eipä se meitä haittaa, koska yleinen mielipide on puolellamme. Tyhmä saa olla, sitä ei laki kiellä.

Hyvää alkavaa kesää,

toivottaa tuotantotiimin jäsenistö!

Twitter